Ini adalah salah satu cara kita berdoa kepada Allah SWT untuk membantu saudara islam kita yang ditindas di Rohingya. Harap semua dapat baca dan kongsi kepada saudara islam kita yang lain. Insy'Allah.
Qunut Nazilah - 25hb Nov 2016
Jakim:
SARANAN MELAKSANAKAN QUNUT NAZILAH BAGI MENDOAKAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT ISLAM ROHINGYA
1. Jakim memandang serius kezaliman yang berlaku di negara Myanmar terhadap masyarakat Islam Rohingya yang telah diseksa dan dibunuh di Rakhine, sebuah negeri di utara Myanmar. Ini adalah merupakan suatu bentuk pencabulan hak asasi manusia dan penghinaan terhadap umat Islam minoriti di negara Myanmar itu. Isu ini telah berlarutan dalam tempoh masa yang lama dan masyarakat Islam Rohingya masih belum mendapat pembelaan yang sewarnya. Ia juga telah mendapat perhatian pelbagai pihak di peringkat antarabangsa termasuk oleh Pertubuhan OIC.
2. Justeru itu, Jakim mengambil inisiatif untuk mengadakan Qunut Nazilah
pada solat Jumaat 25 November 2016 di semua Masjid-Masjid Utama Jakim
iaitu Masjid Negara Kuala Lumpur, Masjid Putra Putrajaya dan Masjid
Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya serta di semua masjid-masjid dan
surau-surau Jumaat di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan
(JAWI). Di samping itu, Jakim juga memohon kerjasama dan jasabaik pihak
Majlis Agama Islam Negeri-Negeri dan Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri
di seluruh negara untuk meminta semua masjid di negeri masing-masing
agar turut sama mengadakan Qunut Nazilah pada tarikh berkenaan.
3. Qunut nazilah merupakan salah satu daripada tiga jenis qunut yang sunat dibaca dalam solat mengikut mazhab syafie selain qunut dalam solat subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir dalam solat witir di bulan Ramadhan. Qunut nazilah sunat dibacakan ketika umat Islam didatangi bala bencana atau ditimpa musibah seperti ketakutan, ditimpa wabak dan sebagainya. Qunut ini tidak dibacakan jika umat Islam tidak didatangi dengan cubaan-cubaan seperti ini.
4. Sehubungan itu, Jakim menyeru kepada semua pihak agar sama-sama kita memanjatkan doa ke hadrat Ilahi agar masalah yang dihadapi oleh masyarakat Islam Rohingya akan dapat diselesaikan dengan kadar segera dan masyarakat Islam Rohingya mampu untuk menjalankan aktiviti harian dengan lebih lancar dan sempurna. Semoga kita semua juga terus berdoa agar negara kita Malaysia kekal aman, makmur dan harmoni.
Sekian
TAN SRI DATO’ HAJI OTHMAN BIN MUSTAPHA
23 November 2016
Apa itu Qunut Nazilah?
Sumber: http://mufti.perlis.gov.my
3. Qunut nazilah merupakan salah satu daripada tiga jenis qunut yang sunat dibaca dalam solat mengikut mazhab syafie selain qunut dalam solat subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir dalam solat witir di bulan Ramadhan. Qunut nazilah sunat dibacakan ketika umat Islam didatangi bala bencana atau ditimpa musibah seperti ketakutan, ditimpa wabak dan sebagainya. Qunut ini tidak dibacakan jika umat Islam tidak didatangi dengan cubaan-cubaan seperti ini.
4. Sehubungan itu, Jakim menyeru kepada semua pihak agar sama-sama kita memanjatkan doa ke hadrat Ilahi agar masalah yang dihadapi oleh masyarakat Islam Rohingya akan dapat diselesaikan dengan kadar segera dan masyarakat Islam Rohingya mampu untuk menjalankan aktiviti harian dengan lebih lancar dan sempurna. Semoga kita semua juga terus berdoa agar negara kita Malaysia kekal aman, makmur dan harmoni.
Sekian
TAN SRI DATO’ HAJI OTHMAN BIN MUSTAPHA
23 November 2016
Apa itu Qunut Nazilah?
PANDUAN QUNUT NAZILAH MENURUT SUNNAH NABI SAW
Disediakan oleh Bahagian Fatwa Jabatan Mufti Negeri Perlis
Telah disemak dan diluluskan oleh Sahibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Perlis
1.DALIL PENSYARIATAN QUNUT NAZILAH
Daripada Anas bin Malik RA:
أَنَّ
رِعْلاً وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْيَانَ اسْتَمَدُّوا رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى عَدُوٍّ فَأَمَدَّهُمْ
بِسَبْعِينَ مِنَ الْأَنْصَارِ كُنَّا نُسَمِّيهِمُ الْقُرَّاءَ فِي
زَمَانِهِمْ كَانُوا يَحْتَطِبُونَ بِالنَّهَارِ وَيُصَلُّونَ بِاللَّيْلِ
حَتَّى كَانُوا بِبِئْرِ مَعُونَةَ قَتَلُوهُمْ وَغَدَرُوا بِهِمْ فَبَلَغَ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَنَتَ شَهْرًا يَدْعُو
فِي الصُّبْحِ عَلَى أَحْيَاءٍ مِنْ أَحْيَاءِ الْعَرَبِ عَلَى رِعْلٍ
وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْيَانَ
Mafhumnya: “Bahawa
Bani Ri’lin, Zakwan, Usaiyah dan Bani Lahyan pernah meminta pertolongan
dari Rasulullah SAW untuk menghadapi musuh mereka. Maka baginda
menghantar bantuan seramai 70 orang sahabat dari golongan Ansar. Kami
menamakan mereka sebagai al-Qurra, mereka dahulunya mengedarkan makanan
untuk orang-orang yang memerlukan pada siang hari dan banyak menunaikan
solat pada malam hari. Sehinggalah mereka sampai di Bi’ri Ma’unah,
tiba-tiba mereka di bunuh dan dikhanati oleh kabilah-kabilah berkenaan.
Apabila berita itu sampai kepada Nabi SAW, baginda membaca qunut
(Nazilah) selama sebulan dan berdoa dalam solat Subuh untuk dikenakan
balasan ke atas jenayah dan pengkhianatan Bani Ri’lin, Zakwan, ‘Usayyah
dan Bani Lahyan.” (HR al-Bukhari)
2.CONTOH DOA QUNUT NAZILAH
اَللَّهُمَّ
إنَّا نَسْتَعِيْنُكَ، وَنُؤْمِنُ بِكَ، وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ،
وَنُثْنِيْ عَلَيْكَ الْخَيْرَ، وَلَا نَكْفُرُكَ، اللهُمَّ إيَّاكَ
نَعْبُدُ، وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ، وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ،
نَرْجُوْ رَحْمَتَكَ، وَنَخْشَى عَذَابَكَ، إنَّ عَذَابَكَ الجِدَّ
بِالْكُفَّارِ مُلْحَقٌ،
اَللَّهُمَّ
عَذِّبِ الْكَفَرَةَ وَأَهْلَ الْكِتَابِ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ
سَبِيْلِكَ،اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلَامَ وَالْمُسلمين، وَأَذِلَّ
الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَدَمِّرْ أَعْدَاءَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْن,
اَللَّهُمَّ أَهْلِكِ الْكَفَرَةَ وَالطُّغَاةَ وَالظَّالِمِيْنَ يَا رَبَّ
اْلعَالَمِيْن، اَللَّهُمَّ اِنَّنَا نَجْعَلُكَ فى نُحُورِ أَعْدَاءِنَا و
نَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ, اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَ
فَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ يَا
قَهَّار, يَا جَبَّار, يَا مُنْتَقِم, يَا الله, يَا الله, يَا الله.
اللهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ، وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ الْأَحْزَابِ، اِهْزِمْهُمْ وَاْنصُرْنَا عَلَيْهِمْ.
اَللَّهُمَّ
أَنْجِ الْمُسْلِمِيْنَ فِيْ فِلِسْطِيْن، اَللَّهُمَّ أَنْجِ
الْمُسْلِمِيْن فِيْ كُلِّ مَكَان, اَللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ, اَللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى اليَهُودَ
الغَاصِبِيْنَ المُحْتَلِّيْنَ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْهَا عَلَيْهِمْ سِنِينَ
كَسِنِي يُوسُفَ، اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ
وَالَاهُمْ, اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ،
اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ.
اَللَّهُمَّ
انْصُرْ إِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ سَبِيْلِكْ،
والْمُضْطَهَدِيْنَ فِيْ دِيْنِهِمْ فِيْ كُلِّ مَكَان، اَللَّهُمَّ
انْصُرْ إخْوَانَنَا فِيْ فِلِسْطِيْن وفي رُوْهِيڠيَا، اَللَّهُمَّ
انْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، اَللَّهُمَّ اجْمَعْ
كَلِمَتَهُمْ، وَوَحِّدْ صُفُوْفَهُمْ، يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ, رَبَّنَا
ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا
لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخَاسِرِينَ.
MAKSUDNYA:
“Ya
Allah sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMU dan kami beriman
denganMu, dan kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memuja Mu dengan
kebaikan dan kami tidak mengkufuriMU, Ya Allah hanya engkau yang kami
sembah dan kepada Mu kami menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami
menuju, dan kami menyegerakan langkah, kami mengharapkan rahmatMu dan
kami takutkan azabMu, sesungguhnya azabMu sangat pedih akan dikenakan
kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah azablah orang-orag kafir dan
Ahli kitab yang menghalangi jalanMU.
Ya
Allah muliakanlah Islam dan kaum muslimin, dan hinakanlah kesyirikan
dan kaum musyrik, Ya Allah hancurkan musuh-musuhMu yang merupakan
musuh-musuh agamaMu (Islam), Ya Allah binasakanlah kekufuran, toghut dan
orang-orang yang zalim, Wahai tuhan sekelian alam.
Ya
Allah kami jadikan Engkau dihadapan musuh-musuh kami dan kami
berlindung denganMu dari kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah
cerai-beraikan kekuatan mereka, pecah-belahkan kesatuan mereka,
selerakkanlah kalimah mereka, dan goncangkan kedudukan mereka, Wahai
Tuhan Yang Maha Gagah, wahai Tuhan Yang Maha Keras, wahai Tuhan Yang
Maha Membalas, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah.
Ya
Allah, wahai Tuhan, yang menurunkan al-Kitab, wahai Tuhan yang
menggerakkan awan, wahai Tuhan yang mengalahkan tentera al-Ahzab,
kalahkanlah mereka (orang-orang kuffar) dan bantulah kami menghadapi
mereka.
Ya
Allah, selamatkanlah kaum muslimin di Palestin dan Rohingya, Ya Allah
selamatkanlah kaum muslimin di semua tempat, Ya Allah selamatkanlah
kaum-kaum yang lemah dari kalangan orang-orang yang beriman, Ya Allah
keraskan balasanMu ke atas orang-orang Yahudi Perampas dan Penjajah, Ya
Allah kenakan ke atas mereka tahun-tahun keperitan seperti tahun-tahun
keperitan pada zaman Nabi Yusuf. Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan
penyokong-penyokongnya, Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan
penyokong-penyokongnya, Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan
penyokong-penyokongnya.
Ya
Allah bantulah saudara-saudara kami para pejuang di jalanMu, yang
ditindas kerana agama yang mereka anuti di semua tempat. Ya Allah
bantulah saudara-saudara kami di Palestin dan di Rohingya, Ya Allah
bantulah mereka, Ya Allah bantulah mereka berdepan dengan musuhMu dan
musuh mereka, Ya Allah satukanlah kalimah mereka, dan saf-saf mereka,
wahai Tuhan sekelian alam, Wahai Tuhan kami sesungguhnya kami telah
menzalimi diri kami sendiri, jika Engkau tidak mengampunkan kami dan
mengasihani kami, sudah pasti kami akan tergolong dari kalangan
orang-orang yang rugi."
3.PANDUAN QUNUT NAZILAH
1.Boleh melakukan Qunut Nazilah dalam semua solat Fardhu seperti yang telah thabit di dalam hadis Sahih al-Bukhari. Qunut Nazilah dalam solat ‘Asar pula thabit dari hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud dengan sanad yang Jayyid.
2.Kebanyakan
Qunut Nazilah yang baginda lakukan adalah dalam solat Subuh, kemudian
Maghrib, kemudian ‘Isyak, kemudian Zohor, kemudian ‘Asar. Kata Syeikh
al-Islam Ibn Taimiyyah: “Disyariatkan Qunut ketika ditimpa
bencana, mendoakan kebaikan untuk umat Islam dan balasan ke atas
orang-orang kafir, dalam solat Subuh dan solat-solat Fardhu yang lain.
Demikianlah seperti yang dilakukan oleh ‘Omar bin al-Khattab yang
melakukan Qunut Nazilah ketika berlaku bencana iaitulah ketika memerangi
Nasara dengan doanya: “Ya Allah kenakanlah laknatMu ke atas orang-orang
kufur dari kalangan Ahli Kitab.” (Majmu’ al-Fatawa: 22/270)
3.Qunut Nazilah dilakukan dalam rakaat yang terakhir, selepas Ruku’.
4.Digalakkan supaya tidak memanjangkan Qunut Nazilah. Berdasarkan hadis Anas ketika beliau ditanya: “Apakah baginda SAW melakukan Qunut Nazilah dalam solat Subuh?” beliau menjawab: “Ya, selepas rukuk dengan ringkas.” (HR Muslim)
5.Qunut Nazilah dilakukan ketika
berlaku bencana dan ditinggalkan setelah bencana hilang. Berdasarkan
hadis dari Abu Hurairah RA di dalam Sahih Muslim. Al-Imam Ibn al-Qayyim
berkata: “Hanyasanya baginda berqunut ketika berlaku musibah
untuk berdoa meminta kebaikan kepada kaum muslimin yang ditimpa
musibah, dan memohon dikenakan balasan ke atas kaum yang zalim. Kemudian
baginda meninggalkannya apabila mereka yang baginda doakan telah pulang
dan bebas dari tawanan, mereka yang baginda mohon dikenakan balasan
pula memeluk Islam dan datang kepada Nabi SAW dalam keadaan bertaubat.
Dan qunut yang baginda baca disebabkan ada perkara yang mendatang,
apabila perkara itu tiada lagi baginda meninggalkan bacaan qunut.” (Ibn al-Qayyim dalam Zaad al-Ma’ad: 1/272)
6.Tidak terdapat sighah khusus untuk qunut nazilah. Sighah yang dilampirkan adalah sebagai cadangan dan panduan sahaja.
7.Sunat di”Jahar”kan
bacaan qunut berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya.
Sunat juga dijaharkan dalam semua solat, termasuk solat yang Sirr. (al-Nawawi di dalam al-Majmu’: 3/482)
8.Sunat makmum mengaminkan doa qunut nazilah oleh Imam berdasarkan hadis dari Ibn ‘Abbas RA yang berkata: “…baginda
memohon dikenakan balasan ke atas beberapa perkampungan dari Bani
Sulaim, ke atas Ri’lin, Zakwan dan ‘Usaiyah, dan doa baginda diaminkan
oleh sahabat yang berada di belakang baginda.” (HR Ahmad dan Abu Daud dengan Sanad yang Jayyid)
9.Sunat mengangkat tangan ketika berqunut nazilah, berdasarkan hadis dari Anas RA yang berkata:
مَا
رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَدَ عَلَى
شَيْءٍ قَطُّ وَجْدَهُ عَلَيْهِمْ ـ يعني القرَّاء ـ فَلَقَدْ رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي صَلَاةِ الْغَدَاةِ
رَفَعَ يَدَيْهِ فَدَعَا عَلَيْهِمْ
Mafhumnya: “Saya
tidak pernah melihat Rasulullah sedih terhadap sesuatu berbanding
kesedihan baginda ke atas al-Qurra. Sesungguhnya daku melihat Rasulullah
SAW di dalam solat Subuh mengangkat dua tangan baginda meminta
dikenakan balasan ke atas golongan yang kianat.” (HR Ahmad dengan Sanad yang Sahih)
Al-Nawawi berkata: “Diriwayatkan hadis ini oleh al-Baihaqi dengan sanad baginya Sahih atau Hasan” (al-Majmu’: 3/479)
Daripada Abi Rafi’ katanya: “Daku
pernah solat bersama dengan ‘Omar bin al-Khattab RA, beliau pernah
berqunut selepas dari rukuk, beliau mengangkat tangan dan menjaharkan
doa.” (Dikeluarkan oleh al-Baihaqi dan katanya: Riwayat ini dari Omar adalah Sahih.” (Sunan al-Baihaqi: 2/212)
10.Tidak dianjurkan menyapu muka selepas qunut nazilah.
11.Makmum
hendaklah mengikut imam. Jika imam berqunut nazilah maka mereka
berqunut jika imam tidak berqunut, maka mereka tidak perlu membaca qunut
nazilah.
Wallahu a’lam.
Kongsi Artikel Ini :Sumber: http://mufti.perlis.gov.my
Blogger Comment
Facebook Comment