loading...

Fakta Penutup Lubang Kumbahan Yang Korang Mesti Tak Tau


Open Manhole
Oleh Syazwan Aizad. Sumber OSU.edu

Sama ada korang perasan atau tidak, penutup loji kumbahan atau kemudahan bawah tanah seperti elektik, air dan lain-lain, mesti berbentuk bulat, dan bukannya bersegi empat. Kenapa eh?
manhole1
Ruang saluran bawah tanah yang menjadi pengantaraan antara bahagian bawah tanah dan bahagian atas adalah satu ruang terhad yang hanya boleh dilalui oleh seorang dalam satu masa. Dan biasanya, bahagian atas saluran ini akan ditutup oleh penutup yang dibuat daripada cast iron, konkrit atau campuran pelbagai bahan lain dan mesti berbentuk bulat.
idaho-falls-manhole-demo-016
Persoalannya, kenapa ia mesti berbentuk bulat, dan bukannya bersegi empat?
manhole-cover
Jika penutup ini berbentuk segi empat, kebarangkalian penutup ini untuk jatuh kebawah adalah lebih tinggi dan ini amat merbahayakan pengguna di atas mahupun sesiapa sahaja yang berada di dalam lubang berkenaan.
Disebabkan itu, penutup ini dicipta dengan bentuk bulat kerana bentuk ini tidak akan menyebabkan penutup berkenaan jatuh ke bawah.
manhole-1
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close