loading...

KAJIAN: Lelaki Kahwin Lebih Dari Satu Hidup Lebih Lama

Baru-baru ini seorang pakar motivasi membuat kenyataan, bahawa lelaki yang memiliki isteri lebih dari satu (poligami) umurnya lebih panjang dan lebih sihat.

Kajian tersebut dilakukan oleh Virpi Lummaa, seorang psksr motivasi Inggeris dari Universitas Sheffield yang mengemukakan kenyataan itu dalam acara tahunan International Society for Behavioral Ecology di Ithaca, New York, Amerika Serikat.

Lelaki berpoligami hidup lebih lama 12% dari lelaki yang berkahwin satu

Kajian itu mendedahkan lelaki yang miliki isteri lebih dari satu dapat memanjangkan usia, kajian itu dilakukan kepada lelaki berusia 60 tahun yang berasal dari negara yang memiliki 140 orang yang beristeri lebih dari satu.

Rata-rata usia lelaki yang berpoligami, umurnya lebih lama 12% dari lelaki yang berkahwin satu.

Hidup lebih lama kerana pemakanan & seks lebih terjaga

Kajian itu juga menyebut, lelaki yang memiliki isteri lebih dari satu, pemakanan dan pengurusan diri lebih baik dan terjaga.

Mereka akan lebih bahagia karena memiliki anak dan kehidupan seks yang mencukupi. Ia sekaligus mempengaruhi fungsi hormon dan metabolisme tubuh jadi lebih baik.

Bagaimana pun kajian tersebut hanya akan berkesan pada lelaki yang berpoligami secara adil sahaja.

SUMBER

from HANASUVA http://ift.tt/2hZvesY via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close