loading...

Kajian: Wanita Lebih Stres Akibat Pekerjaan Berbanding Lelaki

Ramai yang menganggap lelaki yang juga ketua keluarga lebih stres akibat pekerjaan memandangkan tanggungjawabnya yang lebih besar.

Namun ia berbeza melalui hasil kajian terbaru oleh Health and Safety Executive mendapati, wanita lebih tertekan dan menderita akibat pekerjaan berbanding kaum lelaki.

Jadi punca kepada masalah mental & kemurungan

Bahkan, tahap stres yang dialami wanita ini boleh mengakibatkan beberapa masalah psikologi seperti kemurungan dan cemas.

Kajian ini juga mendapati, wanita berusia antara 25-54 tahun secara umumnya berasa lebih stres dalam pekerjaan berbanding lelaki.

Wanita berusia 44-45 tahun lebih stres sebagai pekerja, isteri & ibu

Namun, wanita berusia 44-45 tahun merasakan tahap stres yang lebih. Ini kerana golongan wanita pada usia ini harus menyeimbangkan diri mereka antara karier dan menguruskan keluarga yang menuntut mereka menjadi pekerja, isteri dan ibu pada masa yang sama.

Pengkaji Dr. Judith Mohring menambah, stres ini muncul kerana diskriminasi terhadap wanita di tempat kerja dan kurangnya sokongan juga bantuan dari orang-orang di sekeliling wanita tersebut.

Sumber: www. metro.co.uk

from HANASUVA http://ift.tt/2hZB1yJ via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close