" Jalan jalan .. tetiba terjumpa segumpal wang tepi tong sampah .. pikir2 duit ni boleh la selesaikan bil2 tertunggak aku .. tapi halal ke haram? aduh .. jom tanya ustaz "
Jawapan UAI ...
Ni jawapan dari Ustaz Zamri Hashim
Jawapan:
الحمد لله
Soalan ini berkaitan dengan luqatah
iaitu barang yang hilang dari empunyanya .Salah satu dari matlamat
syariah (maqasid syariah) adalah menjaga harta lebih-lebih lagi kalau
harta itu kepunyaan orang Islam .Dan harta tidak boleh dimusnahkan
begitu sahaja.
Apakah tindakan kita apabila kita terjumpa barang-barang di tengah jalan atau di tempat kita tinggal dan sebagainya?
Ulama’ telah memberi panduan kepada kita
berdasarkan hadith-hadith Rasulillah SAW tindakan yang perlu kita
lakukan. Antara perkara yang penting yang kita perlu ambil perhatian
ialah kita menilai “barang “yang kita jumpa itu .
i. Jika barang yang kita jumpa
itu ,barang yang remeh dan tidak menjadi tumpuan penduduk setempat
seperti roti ,buah-buahan ,kayu maka orang yang menjumpainya boleh
mengambil menafaat daripadanya tanpa perlu untuk mengiklankan
penemuannya.Ini berdasar hadith Rasulillah SAW
لما روى جابر قال : ( رخص رسول الله صلى الله عليه وسلم في العصا والسوط والحبل يلتقطه الرجل ) رواه أبو داود .
Jabir meriwayatkan bahawa Rasulillah SAW memberi rukhsah untuk mengambil kayu rotan,tali yang dijumpai oleh seorang lelaki.
ii. Jika barang-barang yang
dijumpai itu barang-barang yang besar seperti kereta,tong sampah yang
besar dan lain-lain ataupun haiwan-haiwan yang mampu mempertahankan
dirinya sendiri dan mampu mencari kehidupannya sendiri seperti lembu
,kuda dan sebagainya ,maka haram bagi orang yang menjumpainya untuk
mengambilnya berdasarkan hadith nabi SAW
( مالك ولها ؟! معها سقاؤها وحذاؤها ترد الماء ، وتأكل الشجر ، حتى يجدها ربها ) متفق عليه ،
Biarkanlah ia ! apa pula urusan kamu .Ia mampu mencari air sendiri an mencari makan sendiri sehingga ia bertemu dengan tuannya.
وقال عمر : ( من أخذ الضالة فهو ضال )
Barangsiapa yang mengambil haiwan yang sesat ssunggunya ia telah bersalah .
iii. Jika barang yan ditemui itu
berupa barang-barang yang tidak remeh di mata masyarakat setempat dan
tidak pula barang-barang yang besar seperti kategori di atas maka ada
tiga keadaan :-
a) Jika ia termasuk haiwan yang
boleh dimakan seperti ayam dan lain-lain ,orang yang menemuinya
hendaklah menimbang langkah yang paling menguntungkan empunya haiwan itu
samada
- Memakan dengan berhutang kos nya apabila empunya nya ditemui.
- Menjual dan simpan wang jualannya untuk diserahkan kepada empunyanya selepas disimpan rekod spesifikasi barang tersebut
- Menjaga barang berkenaan termasuk menanggung kos jagaan (jika ada) tanpa memiliki haiwan berkenaan ,apabila empunya menuntut semula , kos penjagaan itu dituntut semula daripadanya.
( خذها ، فإنما هي لك أو لأخيك أو للذئب ) متفق عليه
Bermaksud :Ambillah kerana haiwan itusamada untuk kamu , atau saudara kamu ataupun untuk serigala.
b) Barang-barang yang mudah
rosak dan tidak tahan lama seperti buah-buahan ,langkah yang perlu
diambil seperti langkah-langkah di atas.
c) Barang-barang yang ditemui
itu tidak termasuk kategori barang a dan b di atas , hendaklah diambil
atas dasar sebagai menyimpan amanah orang lain dan hendaklah dihebahkan
di tempat ramai manusia .Berdasarkan hadith :
حديث زيد بن خالد الجهني رضي الله
عنه ، قال : سئل النبي صلى الله عليه وسلم عن لقطة الذهب والورق ؟ فقال : (
اعرف وكاءها وعفاصها ، ثم عرفها سنة ، فإن لم تعرف ، فاستنفقها ، ولتكن
وديعة عندك ، فإن جاء طالبها يوماً من الدهر ، فادفعها إليه ) ، وسأله عن
الشاة ؟ فقال : ( خذها ، فإنما هي لك أو لأخيك أو للذئب )، وسئل عن ضالة
الإبل ، فقال : ( مالك ولها ؟! معها سقاؤها وحذاؤها ترد الماء ، وتأكل
الشجر ، حتى يجدها ربها ) متفق عليه
Berdasar hadith di atas langkah berikut perlu diambil
1.Rekodkan spesifikasinya
2.Hebahkan selama setahun .Ulama member
panduan pada minggu-minggu awal dihebahkan setiap hari dan pada
minggu-minggu berikutnya dihebahkan mengikut kesesuaian.Tujuan utamanya
adalah untuk mencari empunyanya Maka paza zaman ini bolehlah gunakan
teknologi yang ada untuk mencapai maksud berkenaan.
3.Jika cukup setahun empunyanya tidak
menuntut , maka bolehlah dimiliki atau dijual tetapi hasilnya itu
berstatus wadi’ah pada jagaan orang yang menemuinya .
4.Jika empunyanya menuntut pula selepas
itu maka hendaklah diberikan selepas kita berpuas hati terhadap padanan
antara spesifikasi barang berkenaan dengan maklumat yang diberi oleh
empunyanya.
والله اعلم
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Ustaz Zamri Hashim
Sekretariat MUIS
Sumber: http://muis.org.my
Posted by: GedebakViral
Sekretariat MUIS
Sumber: http://muis.org.my
Posted by: GedebakViral
Blogger Comment
Facebook Comment