loading...

( Tips ) 6 Makanan Yang Wajib Disimpan Jika Darurat Sebab Tak Ada Tarikh Luput

Oleh: Aimi Nordin Sumber: mentalfloss
Makanan dengan tarikh luput memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada beberapa makanan yang tak ada atau hampir tak ada tarikh luput. 5 jenis makanan ni paling berbaloi dan selamat kalau kita nak simpan sekiranya berada dalam keadaan darurat dan sebagainya. Kenapa makanan ni tak ada tarikh luput?

1. Beras putih
Para penyelidik mendapati bahawa putih akan mengekalkan kandungan nutrien dan rasa selama 30 tahun apabila disimpan di dalam bekas yang bebas oksigen dalam suhu di bawah 40 darjah Fahrenheit.

2. Madu
Madu adalah satu-satunya makanan yang benar-benar kekal selamanya, terima kasih kepada kimia ajaib yang ada didalamnya dan hasil lebah!

3. Garam
Sodium clhoride yang ada adalah dari dalam bumi yang menjadikannya kekal lama.

4. Sos soya
Kalau tak dibuka botolnya kicap soya boleh tahan sangat lama. Tapi kalau dah dibuka dan disimpan dalam peti ais ia akan tahan hingga bertahun-tahun.

5. Gula
Seperti makanan yang lain. Kaedah penyimpanan yang anda gunakan untuk gula anda menentukan sama ada atau tidak anda boleh menyimpannya selama-lamanya. gula tepung dan pasir adalah yang terbaik disimpan di dalam bekas kedap udara untuk mengekalkan kelembapannya.

6. Susu Tepung
Rasanya mungkin tak lah sesedap dan baik mana. Tetapi salah satu daripada sebab utama bahawa susu tepung wujud adalah kerana ia tahan lebih lama. Ia juga adalah lebih mudah diangkut dan disimpan daripada susu segar.


credit: http://era.fm
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close