loading...

Ketidakseimbangan Hormon Boleh Menyebabkan Masalah Kesuburan. Ini Tanda Hormon Anda Tidak Stabil!

Ketidakseimbangan hormon merupakan masalah yang sangat umum.  Ia boleh disebabkan oleh pola dan gaya hidup yang tidak sihat.  Walaupun nampak remeh, namun masalah hormon tidak seimbang boleh memudaratkan kesihatan.  Dalam jangka panjang, kekurangan atau ketidakseimbangan hormon pada wanita boleh menyebabkan masalah kesuburan.   Antara ciri-ciri ketidakseimbangan hormon adalah:

Kenaikan berat badan mendadak
Jika anda tidak makan berlebihan, juga menjalankan aktiviti olahraga dengan teratur tetapi berat badan masih naik mendadak, ia petanda adanya ketidakseimbangan hormon.

Berpeluh
Hormon berperanan membuat anda berasa panas.  Apabila hormon mengalami perubahan, anda mulai berpeluh lebih banyak dan cenderung berasa lelah.

Haid tidak teratur
Putaran haid bergantung pada perubahan hormon.  Jadi, apabila hormon terganggu ia boleh memberi kesan pada putaran haid.  Jika anda mengalami masalah putaran haid tidak teratur malah darah haid keluar terlalu banyak, hormon anda mungkin tidak seimbang.

Mudah marah
Apabila hormon tidak seimbang, seseorang cenderung mudah marah serta depresi.

Keguguran rambut
Masalah keguguran rambut dipengaruhi oleh hormon.  Apabila kadar hormon rendah atau tidak seimbang anda, rambut mudah gugur.  

Seksual menurun
Ketidakseimbangan hormon akan memberi kesan pada ghairah seksual seseorang.  

Ketidaksuburan
Wanita yang berusaha untuk hamil, sebaiknya membuat pemeriksaan untuk memastikan adakah anda mengalami masalah ketidakseimbangan hormon.

 

Layari laman web

from Kehamilan http://ift.tt/2mCEsw7 via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close