loading...

Ishh...Adik Masih Kencing Malam?

Kejadian kencing malam selepas bercerai lampin adalah biasa. Sesekali selepas usia empat tahun si kecil terbabas kencing di tilam. Ia adalah normal. Namun bagi sesetengah kanak-kanak yang kencing malam, mereka terbahagi kepada dua kategori iaitu;

1)Primary iaitu kanak-kanak tersebut tidak pernah kering sejak kecil lagi.

2)Secondary iaitu kanak-kanak yang sudah lama tidak kencing malam sejak berusia empat tahun tetapi kencing semula selepas dua hingga tiga tahun kemudian.

Pada kebanyakan keadaan, si manja akan mengalami masalah pertama dan tidak berbahaya kerana ia mungkin disebabkan oleh masalah pundi kencing lambat matang dan akan pulih dengan sendirinya. Bagi kategori primary ini faktor keturunan seperti ibu bapa atau adik-beradik adalah salah satu penyebab.

Bagi kategori secondary, kencing malam yang dialami disebabkan oleh penyakit lain seperti jangkitan kuman pada air kencing atau diabetes. Bawalah si manja menjalani pemeriksaan lanjut oleh pakar pediatrik diperlukan untuk mengenal pasti punca sebenar.
 

Layari laman web

from kanak-kanak http://ift.tt/2i4y0gK via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close