loading...

6 Perkara Penting Sebelum Anda Beli Rumah Pertama!

Bukan senang nak miliki rumah sekarang ni, lebih-lebih lagi dalam keadaan ekonomi yang tak berapa bagus.

Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.

1. Pastikan loan pertama yang anda buat dengan bank adalah loan rumah

Bukan loan kereta. Ini kerana loan kereta akan menyebabkan komitmen anda semakin tinggi dan kelayakan untuk beli rumah semakin berkurangan.

2. Jangan cepat terpengaruh untuk ambik ASB Loan atau Personal Loan

Sebab Loan jenis inilah yang selalunya menjadi faktor yang bank reject loan rumah. Kalau nak ambil ASB Loan juga, pastikan lepas lulus loan rumah, baru lah ambik sekali.

3. Untuk rumah pertama, pastikan beli untuk tujuan pelaburan

Maksudnya anak muda sewakan rumah tersebut kepada orang lain. Pastikan sewa yang diberikan tidak kurang dari bayaran bulanan kepada bank.

4. Elakkan daripada combine nama suami isteri masa beli rumah

Ini kerana, setiap orang hanya layak untuk dapat loan 90% untuk dua buah rumah saja. Kalau rumah ke3, hanya dapat loan 70% sahaja. Ini bermakna, kalau ikutkan rules, sepasang suami isteri akan dapat beli 4 buah rumah. Tapi kalau combine nama, ianya akan jadi 2 buah rumah saja untuk dapatkan loan 90%.

5. Pastikan rekod CCRIS anda BERSIH

Rekod CCRIS adalah satu rekod dari Bank Negara yang mengumpul senarai hutang-hutang kita dengan institusi kewangan di Malaysia. Untuk mudahkan anda buat loan rumah, pastikan anda semak dulu rekod CCRIS anda sendiri.

6. Beli rumah ikut kemampuan. Jangan ikut nafsu

Kadang-kadang kita ini ikut nafsu nak beli rumah besar. Kalau mampu bayar bulanan boleh la beli, tapi jika membebankan, lama kelamaan boleh boleh jadi tertunggak.

Kredit: Facebook Hafizi Zain

from HANASUVA http://ift.tt/2kRlygx via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close