loading...

5 Selebriti Ini Sebenarnya Orang Kelainan Upaya (OKU)

Setiap manusia pasti ada kekurangan dan kelebihan masing-masing. Tapi tidak semuanya dilahirkan sempurna.

Orang Kelainan Upaya (OKU) terbahagi kepada tujuh kategori termasuklah dari segi pendengaran, penglihatan, fizikal, pertuturan, masalah pembelajaran, mental dan banyak lagi.

Tapi, pasti anda tak sangka jika ada dikalangan selebriti popular Hollywood yang kami senaraikan ini sebenarnya OKU!

1. Keira Knightley

Siapa sangka pelakon popular ini disahkan menghidap Dyslexia pada usia 6 tahun dan mengalami masalah membaca. Namun, minatnya dalam bidang lakonan membuatkan dia berjaya mengatasi masalah tersebut dan menjadi pelajar terbaik ketika sekolah.

2. Orlando Bloom

Disahkan menghidapa Dyslexia pada usia 7 tahun, Orlando lebih meminati seni lukisan. Namun dia berjaya mengatasinya.

3. Daniel Radcliffe

Bintang utama Harry Potter ini menghidap penyakit Dyspraxia tahap sederhana. Dyspraxia adalah kekurangan upaya di mana individu mengalami masalah otot lemah dan IQ yang rendah. Daniel masih lagi mempunyai masalah tersebut.

4. Justin Timberlake

Tak sangka penyanyi hebat ini menghidap penyakit OCD (Obsessive Compulsive Disorder) dan AFD (Attention Deficit Disorder). Penyakit OCD tersebut membuatkan dia mudah gelisah apabila melihat benda yang tidak disusun dengan rapi mengikut bentuk, saiz dan warna.

5. David Beckham

Bintang bola sepak dunia ini juga menghidap penyakit OCD. Beckham juga mempunyai tabiat di mana dia akan menyusun segala barang mengikut susunan sehinggakan Victoria memanggilnya ‘weirdo‘.”

Sumber : Cosmopolitan.my

from HANASUVA http://ift.tt/2mwRv3G via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close