loading...

Kenapa Bila Makan Petai & Jering, Tandas Akan Berbau ‘HARUM’?

Sambal udang petai, sambal belacan ulam petai dan jering… Pasti menjadi hidangan yang menyebabkan penambahan gunungan nasi kedalam pinggan bagi sesetengah masyarakat kita.

Image result for petai sambal belacan

Namun, hari-hari yang berikutnya terpaksalah kita berperang dengan bauan yang ‘harum’ dari tandas.

Mengapa agaknya perkara ini berlaku?

Petai atau nama saintifiknya Parkia speciosa Hassk. (juga Parkia javanica dan Parkia singularis) adalah sejenis tumbuhan yang dikelaskan dalam famili Fabaceae (juga dimasukkan dalam Leguminosae dan Mimosaceae).

Image result for petai tree

Ia bukan sahaja diminati di Malaysia, Singapura dan Indonesia, malah ia adalah sajian istimewa di negara-negara jiran seperti Thailand (dikenali sebagai sator or sataw), Filipina (u’pang) dan India.

Petai dikatakan agak kaya dengan vitamin seperti vitamin C, tocopherol (vitamin E), thiamine (vitamin B1). Ia juga dikatakan mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi dari pelbagai kompaun yang terdapat didalam bijian yang enak dimakan tersebut.

Image result for petai

Sebenarnya, petai mempunyai pelbagai kompaun cyclic polysulfides (cecincin carbon yang mengandungi beberapa atom sulfur didalamnya) yang menyumbang pada bauan yang kurang enak tersebut contohnya tetrathiane, tetrathiepane, trithiolane, dan pentathiocane.

Image result for petai cyclic polysulfides

Kompaun mengandungi sulfur ini akan dimetabolismakan dalam tubuh kita kepada molekul-molekul kecil yang mempunyai keupayaan untuk meruap dan kemudiannya dikumuhkan melalui air kencing. Molekul volatile mengandungi sulfur ini menghasilkan bauan yang kurang menyenangkan. Bau telur yang telah busuk contohnya terhasil dari molekul berasaskan sulfur (hidrogen sulfide) yang terdapat padanya hasil dari penguraian asid amino oleh bakteria.

Related image

Contoh tumbuhan lain yang mengandungi cyclic polysulfides ini adalah asparagus. Ia mengandungi asid lipoic dan asid asparagusic yang juga akan menyebabkan urin orang yang memakannya mempunyai bau yang kurang enak.

Image result for asparagus

Jering (Archidendron jiringa/ Pithecellobium jiringa) atau disebut juga sebagai jengkol juga mengandungi cyclic polysulfides seperti petai. Namun, jering juga mengandungi asid djengkolic yang agak tinggi (terdapat juga dalam petai dengan amaun yang lebih rendah). Asid djengkolic adalah sejenis asid amino bukan protein yang mempunyai sulfur-sulfur dalam komposisi kimianya.

Related image

Asid djengkolic ini mungkin menyebabkan ketoksikan yang disebut sebagai ‘djengkolism’ pada sesetengah keadaan (jangan gelak tau, ini perkara benar dan serius!). Ia menyebabkan kencing berdarah (haematouria), kesakitan ketika membuang air kecil, muntah-muntah, batu karang di pundi kencing dan buah pinggang. Ia juga boleh menyebabkan kerosakan yang pada buah pinggang.

Image result for djengkolism

Asid djengkolic mempunyai kadar kelarutan yang rendah dalam pH yang rendah (berasid). Jadi, ia akan membentuk kristal dalam keadaan sedikit berasid dalam tubuh (kadang-kala, urin kita akan jadi sedikit berasid kerana makanan atau minuman yang kita ambil). Pembentukan kristal yang terbentuk akan merosakkan buah pinggang, jika berlaku di saluran kencing dan pundi kencing, akan berlaku kesakitan dan inflamasi di kawasan tersebut.

Image result for jering

Jering rebus dengan kelapa parut

Selalunya, orang-orang lama memang akan menasihati kita jika makan jering dan petai minumlah air kosong dengan banyak. Merebus jering dengan air sehingga masak juga mungkin dapat membantu mengelakkan gejala djengkolism ini.

Image result for jering

Seperti kebanyakan kekacang dan biji-bijian lain, petai dan jering juga mengandungi pelbagai polisakarida kompleks yang mungkin tidak dapat dicerna sepenuhnya dalam perut kita. Jadi, memakan petai mungkin menyebabkan penghasilan gas ekstra… dan bom-bom berbau ‘enak’ juga akan selalu meletus dengan jayanya! Jaga-jaga…

RUJUKAN

Bunawan NC, Rastegar A, White KP, Wang NE. Djenkolism: case report and literature review. International Medical Case Reports Journal. 2014;7:79-84. doi:10.2147/IMCRJ.S58379.

Kamisah Y, Othman F, Qodriyah HMS, Jaarin K. Parkia speciosa Hassk.: A Potential Phytomedicine. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine : eCAM. 2013;2013:709028. doi:10.1155/2013/709028.

Gmelin R, Susilo R, Fenwick GR. Cyclic polysulphides from Parkia speciosa. Phytochemistry. 1981 Jan 1;20(11):2521-3.

from Root of Science http://ift.tt/2nKYfqH via IFTTT
Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close