loading...

"Kena Jadi Kaya, Ada Banyak Duit Barulah Kita Boleh Tolong Ramai Orang..."

Betul ke kuasa duit boleh bantu orang ramai yang dalam kesusahan? Maknanya kalau tak kerja, tak ada sumber pendapatan, kita tak boleh menghulur? Ke macam mana ya?

Haaa... nak tahu lebih jauh, baca perkongsian cerita daripada saudari Nur Saeidah Ibrahim ini...

Setiap kali lalu depan Aeon Bukit Raja, mesti teringat satu peristiwa beberapa tahun lepas.

Masa tu zaman kejatuhan kami.

On the way balik dari Aeon, kami ikut jalan potong sebab nak elak tol..So kami lalu kawasan kilang sebelum masuk ke highway balik. Masa tu hujan.

Lepas u turn di satu simpang, kami nampak ada sebiji kereta kancil tengah tersadai tepi jalan dan ada seorang brader tengah cuba tahan kereta yang lalu.

Kami pun lalu sebelah kereta tu. Lepas dalam 10 meter, hasben aku (jai) berhenti kat tepi. Dia nak keluar tanya apa masalah tapi aku halang, takut orang jahat. Sekarang kan banyak trick macamtu.

Tapi jai cakap dia nampak macam ada budak. Jai pun pergi dan lepas beberapa minit dia berlari datang ke kereta..Dia pecut kereta masuk highway balik.

Kami menuju ke Petron sebelah Aeon..Jai cari botol kosong dalam kereta tapi takde. Last2-last jumpa kat sebelah tong sampah. Dia isi minyak dalam botol. Then masuk dalam kedai beli roti, air susu coklat kotak n mineral.

Kami menuju ke kereta kancil tadi semula dan berhenti belakang kereta tu. Jai keluar agak lama kali ni, nampak basah baju. Bila dah setel dorang bersalaman..Jai masuk kereta dan pecut masuk highway.

Bila nak masuk simpang seksyen 7, aku dengar bunyi orang menangis. Rupanya laki aku yang kerek tu nangis. Aku tanya kenapa. Pastu dia jawab.

"....Nur, kita kena jadi kaya...Ada banyak duit baru kita boleh tolong ramai orang..."

Aku tanyalah kenapa nak jadi kaya sampai nangis.

Dia cerita dalam kereta tadi ada isteri brader tu dengan baby dalam umur 3 bulan. Sorang lain dalam 4 tahun. Diorang nak balik kelantan tapi stuck kat situ sebab minyak habis. Diorang on the way nak ke rumah saudara dulu untuk pinjam sikit duit poket. Ingatkan minyak cukup untuk sampai rumah sedara dia. Bila tanya ada duit tak, brader tu cakap takde. Dia tawakal aje. Dah dekat 30 minit dia tahan orang tapi sorang pun tak berhenti. So Jai bagi duit dia untuk belanja & nasib baik ada belikan roti tadi.

Pastu aku tanyalah mana dia dapat duit sebab aku rasa duit dia tadi ada berapa belas ringgit aje. Rupanya dia bagi semua duit yang dia ada termasuk duit syiling.

Sekarang aku pulak nak nangis. Bukan sebab kami dah takde duit nak belanja tapi baru dapat tahu macamana perasaan jai masa tu.

Then aku tanya, tak risau ke kot2 masa berhenti tadi tu sebenarnya orang jahat. Sebenarnya masa lalu tadi dia ternampak anak brader dalam umur 4 tahun kat luar kereta. Sebab tu dia berhenti. Orang jahat takkan buat camtu. Tapi kalau betul orang jahat, kita berpencak kat situ.

Kalau dia tipu pulak, itu urusan dia dengan ALLAH.
Aku bukan nak puji suami aku ni. Tapi aku rasa ini resepi dia untuk berjaya.

Tahun 2016 agak getir bagi kami. Aku cukup risau sebab job tak menentu tapi Jai aku tengok selamba aje. Dalam facebook happy memanjang. Rumah sangkut pun dia buat relax aje. Tapi bila sampai masa yang diperlukan, Alhamdulillah ada duit masuk.
Satu lagi yang aku perasan, setiap kali dapat job, dia bukan macam orang lain buat kira-kira untung. Tapi dia akan kira siap-siap bajet berapa nak bagi kat orang. Walaupun job seciput RM100.

Dan perangai pelik dia satu lagi ialah dapat aje duit mesti habis, takde simpan. Biasanya habis kat orang lain macam budak kat padang, abang petrol station, acik kerepek dan sukati dia nak bagi sape. Kadang-kadang belanja orang tak kenal makan. Jai cakap duit bukan untuk disimpan. Kalau simpan, ia umpama penghinaan kepada duit. Kalau betul nak menyimpan, dari duit tukar kepada emas. Itu baru betul. Serius kadang2 aku tak paham aku dengan suami aku ni.

Betul orang cakap perkahwinan akan membuatkan kita memahami seseorang itu dengan lebih mendalam. Sebelum kawen Jai ni perangai boleh tahan.

Dan sekarang aku dah faham apa matlamat hidup dia. So sebagai isteri aku akan cuba bantu sedaya upaya walaupun kadang2 tak boleh nak brain dengan cara pemikiran dia.

Dan ungkapan yang selalu dia sebut ialah "sebaik baik manusia ialah manusia yang banyak memberi manfaat kepada ramai orang".
Aku tak suka tulis status tapi kadang-kadang ada keperluannya.
Sekian.

"KITA KENA JADI KAYA... ADA BANYAK DUIT BARU KITA BOLEH TOLONG RAMAI ORANG"

Sumber: Nur Saeidah Ibrahim


Share on Google Plus

About Gedebak

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment
loading...
loading...
loading...
KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close